loading...
انجمن زیست شناسی پیام نور ارومیه-خانه زیست شناسی
سلام
به وبلاگ زیست شناسی  ارومیه خوش آمدید.
اين وبلاگ يك وبلاگ علمي - آموزشي بوده و به بررسي مطالب مرتبط با زيست شناسي، جهت استفاده دانشجویان بسيارارزشمندزیست شناسی وسايرعلاقه مندان زیست شناسی مي پردازد..لذا جهت کمک به سایت میتوانید مطالب مفید خود را به سایت ما بفرستید. منتظردريافت پيشنهادات، انتقادات سازنده شما عزيزان در جهت بهبودمطالب وبلاگ مي باشم.
حسین میلان بازدید : 303 جمعه 13 بهمن 1391 نظرات (0)

بانك خون بند ناف امید به درمان بسیاری از بیماریهارا ممكن می‌‪ سازد:

تحقیقات مختلف در دنیا نشان می‌دهد با تاسیس بانك خون بند ناف امید به درمان حدود ‪ ۷۰‬نوع بیماری كه غیر قابل درمان هستند و از جمله درمان انواع سرطانها محقق می‌شود.

در حال حاضر استفاده از سلول‌های بنیادی در مراحل اولیه خود به سر می برد ،اما متخصصان معتقدند كه در آینده‌ای نه چندان دور این سلول‌ها در علم پزشكی كاربرد وسیعی به دست خواهند آورد.

امروزه در كشورهای توسعه یافته و برخی از كشورهای در حال توسعه در بدو تولد سلول‌های خون بند ناف را جدا و منجمد می‌سازند كه‌این سلول‌ها در طول زندگی فرد منبع سرشار و موثری برای درمان بیماری‌های صعب العلاج احتمالی فرد هستند.

این سلول‌ها دردمای زیر ‪ ۱۹۸‬درجه سانتی گراد نگه داشته می‌شوند و حداكثر می‌توانند تا ‪ ۲۰‬سال متوالی نگهداری شوند و در صورت نیاز هر زمان كه اهداكننده و یا افراد دیگری كه ‪ HLA‬آنها با خون تطابق داشته باشد برای درمان استفاده می‌شود.

دكتر “رضا سامانی” عضو هیات علمی پژوهشكده رویان در گفت و گو با خبرنگار گروه علمی ایرنا گفت:بر اساس مطالعات و یافته‌های نوین علمی مشخص شده دیواره و خون بند ناف نوزاد سرشار از سلول‌های بنیادی با توان تمایز به انواع سلول‌ها است.

وی افزود:این بدان معنی است كه امكان تولید سلول‌های عصبی و سلول‌های ماهیچه‌ای از بن یاخته‌های بند ناف وجود دارد.

سامانی اظهار داشت:امروزه بانك‌های متعدد خون بند ناف در كشورهای توسعه یافته و برخی از كشورهای در حال توسعه راه اندازی شده است و تبادل خون برای درمان بیماری‌هایی مانند سرطان خون و…با هزینه‌های بالا انجام می شود.

وی با بیان اینكه خون بند ناف منبع بسیار سرشاری از سلول‌های بنیادی است افزود:این سلول‌ها توان تمایز به كلیه سلول‌های بدن انسان را دارند و بسیار پایدار و نامیرا هستند.

وی گفت: مشخص شده سلول‌های بنیادی موجود در خون بندناف در درمان انواع سرطانها،بیماری‌های ژنتیك،اختلالات خونی‌و نقص سیستم ایمنی كاربرد دارند.

دكتر سامانی با اشاره به اینكه از جمله كاربردهای مهم سلول‌های بنیادی ترمیم بافت‌های آسیب دیده قلب است افزود:متخصصان امیدوارند كه با استخراج سلول‌های بنیادی از مغز استخوان افراد بیمار و تبدیل آنها به سلول‌های قلبی و تزریق مجدد آنها به قسمت آسیب دیده ،ترمیم بافت قلب را امكان پذیر سازند.

عضو هیات علمی پژوهشكده رویان با اشاره به اینكه ترمیم سوختگی و ضایعات پوستی یكی از كاربردهای جدید سلول‌های بنیادی است افزود:در حال حاضر ،تولید و تمایز سلول‌ها پوستی و پیوند آن در سوختگی‌های شدید توسط یكی از بیمارستان‌های انگلیس با استفاده از سلول‌های بنیادی خود فرد در حال انجام و تحقیق است.

وی افزود:ترمیم پانكراس و ترشح انسولین از دیگركاربردهای سلول‌های بنیادی است.متخصصان دانشگاه آلبرتای كانادا با تولید سلول‌های پانكراس از سلول‌های بنیادی از یك فرد بیمار توانسته‌اند به درمان این بیماری نایل آیند.

وی گفت:ترمیم بافت‌های استخوانی،توسعه طب پیوند،تولید عصب،تولید قرنیه و … از دیگر كاربردهای سلول‌های بنیادی هستند.

“محمد صادق صمیمی” رییس بانك خون بند ناف پژوهشكده رویان نیز در گفت و گو با خبرنگار گروه علمی ایرنا گفت:نخستین پیوند خون بندناف در فرانسه در سال ‪ ۱۹۸۸‬اتفاق افتاد كه در مورد یك كودك با نوعی كم خونی مادرزادی انجام شد.

وی با اشاره به اینكه پیوند خون بند ناف با نسبت بالایی از امیدواری بهبود همراه است افزود:حدود دو سوم پیوندهای خون بند ناف تا كنون برای بیماری‌های بدخیم انجام شده و بقیه برای اختلالات خونی مادرازدی انجام شد است.

وی در خصوص چگونگی جمع‌آوری خون بند ناف گفت: بلافاصله بعد از زایمان بند ناف از نوزاد جدا می‌شود و دراین زمان توسط یك سوزن از بند ناف خون ، خون جفت جمع آوری و به كیسه خون منتقل می‌شود.

وی افزود: این فرایند غیر تهاجمی است در ضمن بدون درد و بر خلاف جمع آوری مرسوم مغز استخوان كه محتاج به بیهوشی عمومی است معمولا در عرض سه دقیقه این كار توسط پزشك و یا ماما انجام می‌شود.

رییس بانك خون بند ناف پژوهشكده رویان تصریح كرد: بعد از جمع آوری خون بند ناف ،نمونه سریعا به بانك خون بند ناف (‪ (cord blood bank‬انتقال داده می‌شود.

وی افزود: انتقال نمونه به بانك خون بند ناف در دستورالعمل‌های جمع آوری خون وجود دارد.بعد از رسیدن خون به آزمایشگاه یك تكنسین ،مسوول ثبت خون بند ناف در بانك خون و آماده كردن نمونه برای مراحل مقدماتی انجماد می باشد.

صمیمی با اشاره به اینكه از محلول ‪ DMSO‬برای فریز سلول‌ها استفاده می شود، افزود: این محلول از تخریب سلول‌های بنیادی جلوگیری می‌كند و استفاده از آنها را برای دهها سال ممكن می‌سازد.

وی گفت: هر خون بند نافی كه آماده برای پردازش و انجماد می‌شود دارای یك شماره شناساگر واحد است .بعد از جداكردن سلول‌های هسته دار از این خون ،این سلول‌ها در كیسه‌های مخصوص فریز قرار داده شده و در تانك‌های نیتروژن مایع نگهداری می‌شوند.

بانك خون بند ناف پژوهشكده رویان وابسته به جهاد دانشگاهی ،به صورت غیر دولتی اداره می‌شود.هزینه عضویت در این بانك، شامل ‪ ۳۰۰‬هزار هزینه ثبت نام وتشكیل پرونده و گرفتن خون بند ناف به هنگام تولداست و علاوه بر این سالانه مبلغ ‪ ۱۰۰‬هزار تومان بابت هزینه نگهداری خون بند ناف در تانك‌های مخصوص ، دریافت می‌شود.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    شما علاقه مند به کدام رشته هستید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 216
  • کل نظرات : 35
  • افراد آنلاین : 5
  • تعداد اعضا : 154
  • آی پی امروز : 19
  • آی پی دیروز : 7
  • بازدید امروز : 22
  • باردید دیروز : 11
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 5
  • بازدید هفته : 281
  • بازدید ماه : 281
  • بازدید سال : 15,889
  • بازدید کلی : 428,111